היום אנחנו הולכים לספר לכם על פעילות מרתקת, חשובה מאין כמותה וכזו שמפילה הרבה אסימונים. לא....אנחנו לא מדברים על טיול בספארי ולא על ביצועי רכב שטח, אנחנו מדברים על "תצפית שטח" שהיא אחד מאבני היסוד של תהליך חווית משתמש (UX) נכון ותשפיע רבות על המוצר הדיגיטלי שאתם מובילים בארגון שלכם.
כאמור, במסגרת תהליך UX מקיף קיימים מספר תתי תהליכים שאנו מקפידים לממש על מנת לקלוע למטרה. בינהם לדוגמא -
- ראיונות משתמשים (משתמשי קצה וגורמי עניין בארגון)
- מחקר Trends מובילים
- מחקר מתחרים ו-Benchmark מהשוק
- מחקר פלטפורמה נוכחית (במידה וקיימת)
- קבוצות מיקוד / שאלונים / סקרים
אבל אנחנו פה כדי לדבר על הקטגוריה המשלימה....והלא פחות חשובה - תצפית השטח. אתם בוודאי שואלים את עצמכם...ובכן, מהי תצפית השטח? איך אני מיישם אותה במסגרת התהליך וכיצד היא תייצר לי תובנות חכמות שישמשו אותי במטרה להשיא ערך למוצר שלי.
אז ככה...... תצפית השטח היא כלי מחקר איכותני שאוסף נתונים בסביבה הטבעית על ידי הימצאותו של מאפיין חווית המשתמש (האיש שלנו למשימות מיוחדות) בשטח. מטרתה להבין את המציאות דרך התבוננות בהתרחשות במקום ובמצב הטבעי. להיות חלק מהסיטואציה כדי לנסות ולחוות את נקודת מבטם של משתמשי הקצה בממוצר (אפליקציה/אתר). תצפית שטח יעילה תעזור לנו להבין את הלקוח, את הצרכים שלו ואת הרצונות שלו.
אנו בוחרים לממש את התצפית בתחילת תהליך המחקר. זה הופך אותנו להרבה יותר ממוקדים בתהליך, אנחנו מתחברים פיזית לשטח העסקי, מכירים לעומק את סוגי המשתמשים ויודעים להתמקד במוצר שעונה בצורה מיטבית על הצורך ובעיקר מדויק. חשוב גם לציין שזה הופך את התהליך לרזה ויעיל יותר - ממזער את הסיכוי לטעות בהצגת התובנות וההמלצות, חוסך הרבה זמן, כסף ומשאבים בהשקעה במוצר שפשוט לא קולע ולא עונה על הצורך האמיתי של משתמשי הקצה. הנה השאלות שתצפית שטח טובה תיתן עליהם מענה -
- מה הלקוח שלי עושה?
- מה הלקוח שלי רוצה?
- איך המוצר שאני בונה משרת אותו בצורה הטובה ביותר?
התצפית עוזרת לנו להתקרב אל המשתמשים, ולהבין את ה"כאבים", הרצונות והצרכים שלהם. לא תמיד ניקח את הכאבים והרצונות כעובדה ונטפל בהם, אלא נפעיל שיקול דעת וננסה להסתכל בצורה רוחבית יותר על המצב. ייתכן שלעיתים התצפית תציף אותנו במידע רב, ואנחנו נצטרך לדעת לברור את התוכן החשוב, והרלוונטי לפרויקט.
כמה דוגמאות לתצפיות שטח מהפעילות שלנו -
ביצירה של אפליקציית מכירות ייחודית לרשת Rebar, הקפדנו על הגעה לסניף, עקבנו אחר התנהגות המשתמשים והבנו כיצד נראה תהליך ההזמנה בלבן של העיניים. ולא רק...אני צריך לתכנן מראש מספר תרחישי הזמנות (חלקם יזמינו בבית, חלקם יזמינו מהאוטו ועוד דוגמאות) ולעקוב בתצפית שלי אחר סיטואציות ההזמנות העיקריות.
כחלק מאפיון חווית משתמש של אפליקציית ההריון של לאומית, התחקנו אחר מספר משתמשות פוטנציאלות במהלך שגרת יום רגילה ללמוד לעומק את הצרכים, השימוש באפליקציה והנושאים שחשוב להם שיהיו חלק מהאפליקציה.
בתכנון של אפליקציה ייחודית לניהול משימות צוותים רפואים בבתי חולים, אנו מתלווים פיזית לקהל היעד הרלוונטי (רופאות ואחים) בבית החולים. וכך מבינים הרבה יותר טוב על ההתנהלות בבית החולים (״המשרד שלהם״) מאשר בראיון פיזי/וירטואלי (זה לא מחליף את הראיון, אלא רק נותן עוד נוך לגבי מה באמת עובר על הרופא במשמרת).
להלן כמה נושאים עיקרים שאנו שמים עליהם דגש חזק בתכנון וביצוע התצפית -
- הסביבה הפיזית – המקום הפיזי בו אני מבצע את הפעולה. לדוגמא האם זה מקום נח ומרגיע או מקום שבו הפעולה צריכה להתבצע במיידיות?
- הסביבה האנושית – האם אני לבד? האם אני עושה פעולות שקשורות במשתמשים אחרים?
- הפעילות שמתקיימת – עד כמה אני עושה את הפעולה באפליקציה תוך ביצוע פעולות אחרות במקביל?
- מה לא מתרחש - לדוג' השיעור לא התחיל בזמן, לא הייתה כמות סטודנטים כצפוי.
- מדדים כמותיים אובייקטיביים – מהי תדירות השימוש, כמה זמן לוקחת כל פעולה ועוד...
ולסיום.... חשבתם ש-Agile זה רק בפיתוח? אז זהו שלא :)
גם מאפיין חווית המשתמש נדרש להיות גמיש ולהגיע עם פתיחות לתצפית. חשוב להיערך מבעוד מועד לתצפית, להכין נושאים בהם נרצה להתמקד, משתמשים שאחריהם נרצה לעקוב ולייצר תכנית עבודה מסודרת.
עם זאת, חשוב לבוא פתוח ועם "ראש נקי". הרבה פעמים נהיה מופתעים בתצפית ויקרו דברים שלא נערכנו אליהם ולא חשבנו שרלוונטים לסיטואציה.
פתאם נגלה שיש עוד משתמשים משפיעים שלא חשבנו עליהם, נבין שתהליך עבודה שהיה נראה לנו שולי הוא בעצם מפתח לקיום תהליכים אחרים ב-flow ועוד מגוון דוגמאות. לכן – חובה עלינו להתאים עצמינו לסיטואציה המשתנה.
מקווים שהעשרנו אתכם מעט עם הדגשים שלנו לתצפיות שטח.
שנתלווה אתכם לשטח לפעילות הדיגיטל שלכם? :)