עתיד הפיתוח כבר כאן: PWA - מה, איך ומתי?
בתחילת ימי הסמארטפונים אפליקציה נחשבה לדרך מצוינת למשיכת קהל. יש למותג שלך אפליקציה? מצוין! לא משנה אם המותג שלכם הוא חברת שופינג ענקית, רשת חברתית או פיצריה שכונתית - כולם נסחפו בשיגעון האפליקציות ותכננו אפליקציות כאילו אין מחר.
והתוצאה: ביום שאחרי הטרנד, כשהטלפונים הניידים הפכו לחכמים יותר והרשתות החברתיות נגסו נתחים גדולים מהרגלי השימוש שלנו באינטרנט, המשתמשים כבר לא רוצים להתקין אפליקציות. בשנת 2020 המשתמש הממוצע מתקין אפליקציה אחת בחודש. סביר להניח שבנייד שלכם מותקנות לא יותר משלושים אפליקציות, ואתם כנראה משתמשים במקסימום עשר מהן על בסיס יומי. פייסבוק, אינסטוש, כרום, משחק אחד או שניים… אין לנו מקום אחסון ליותר מזה ואין לנו מוטיבציה להתקין דברים חדשים. מינימליזם, בייבי!
אז מה מחליף את האפליקציות? ממשקי ה-Web הישנים והטובים, שכבר חייבים להפוך לחדשים וטובים. המשתמש אמנם זנח את האפליקציות אבל כעת הוא רוצה נוחות שימוש אופטימלית בכל אתר בו הוא מבקר. אנחנו רוצים שכל דף ייטען תוך פחות מרבע שנייה! אנחנו רוצים שהכל ייראה ברור ונוח! אנחנו רוצים לגלוש בכיף גם כשאין לנו חיבור אינטרנט חזק! אם בשנת 2005 לכולנו היה פלאפון נוקיה ישן וטוב ובשנת 2011 פייסבוק נחשבה לרשת חברתית חביבה וביתית, בשנת 2020 לקהל הגולשים יש טווח קשב ממוצע של שלוש שניות, ויש שיאמרו שגם זה הרבה יותר מדי.
מפונקים? בהחלט.
אבל אלו הדרישות כיום, ואיתן עולם הפיתוח מנסה להתמודד. ובואו נודה באמת: בזכות הפינוק של הצרכנים, שרוצים הכל עכשיו ומיד, עולם הפיתוח לווב הצליח להשיג דרגות ביצועים גבוהות תוך שנים ספורות וממשיך לשבור שיאים.
כאן נכנסת לתמונה טכנולוגית PWA.
טכנולוגית PWA פרצה לתודעת ציבור המפתחים סביב שנת 2015, כשמומחים בגוגל הכריזו שיש צורך בשילוב מאפייני אפליקציות גם בשימוש במובייל. אתרי PWA בנויים על בסיס קוד ווב בסיסי בשילוב מניפסטים לאפליקציות Web, הרחבות אפל למימוש ב-iOS ו-Service Workers. נשמע לכם כמו סינית? זה לא משנה - הפתרון פשוט: בואו נפתח אתר מובייל שיתפקד כמו אפליקציה בכל פלטפורמה, וכך לא נצטרך לפתח גם אתר וגם אפליקציה.
אילו מאפיינים של אפליקציות חסרים באתר Web רגיל?
- היכולת לשלוח לגולש התראות מהנייד גם בלי פעילות בדפדפן.
- הרשאת שימוש במצלמה ובמיקום של הנייד דרך אפליקציית דפדפן.
- טעינת תוכן גם כשאין חיבור לאינטרנט - הצגת דף על בסיס נתונים קודמים.
ואילו מאפיינים של אתרי Web חסרים באפליקציות?
- יכולת פתיחת האתר דרך דפדפן אינטרנט.
- אתר ווב לא דורש מקום אחסון בטלפון. היבט משמעותי בימים בהם שטח אחסון קטן מדי הוא אחד מהתלאות הגדולות של החיים המודרניים…
- היכולת לגלוש מכל מכשיר בלי להתקין אפליקציה במיוחד.
- היכולת לאנדקס את האתר: יש לו כתובת אתר ייחודית והוא קריא למנועי חיפוש.
אתר Progressive web application מאפשר למפתח לכלול גם את כל מאפייני אתר ה- Web, וגם את כל מאפייני אפליקציות הNative- בממשק אחד פשוט ונוח להפליא. בקיצור, רעידת אדמה!
היתרונות הנוספים של PWA:
- חיסכון משמעותי בזמן תכנות ובכוח אדם. אין צורך לפתח גם וגם, אלא ניתן לפתח אתר Web בלבד שיתאים גם כאפליקצייה ל-Android ול-iOS. בעקבות כך, תוכלו להוציא מוצר מוגמר לשוק במהירות גבוהה מכפי שציפיתם ובמחיר זול יותר.
- במידה וגיליתם בעיה באתר, קל להוציא גרסה מתוקנת, בניגוד לביצוע עדכונים באפליקציית נייטיב. באותו אופן, קל מאוד לבצע A/B testing באתר Web, דבר שכמעט ובלתי אפשרי לעשות באפליקציית נייטיב.
- גישה לקהל יעד גדול יותר. גם מי שלא התקין את האפליקציה שלכם יוכל לגשת לתוכן הייחודי שאתם מעבירים.
- ניתן להוסיף אייקון גישה מהירה לאתר מה-dashboard בנייד, כך שפתיחת אפליקציית ה- Web תהיה זהה לפתיחת אפליקציות Native.
- מאחר ומדובר בסוג אתרים שמועילים לגוגל, גוגל מעניקה עדיפות לאתרים שבנויים בטכנולוגית PWA. כך, אם תבחרו לבנות ממשק שעונה לתנאי Progressive web application, תקבלו עדיפות במנוע החיפוש. פיצ'ר משמעותי מאוד שחשוב לקחת בחשבון.
- שימוש חסכוני בבטריית המכשיר, לעומת אפליקציות נייטיב שנוטות "לזלול" בטרייה.
- טכנולוגיית PWA פועלת על בסיס פרוטוקול https המאובטח ולכן מבטיחה הגנה על פרטי המשתמשים.
- שיפור זמני הטעינה של דפי האתר. כיום זמן הנטישה של אתר שלא נטען בקצב הרצוי נע בין שנייה לשלוש שניות! הזמן הממוצע לטעינת אתר PWA הוא שתיים עד שלוש שניות. זמן הטעינה הממוצע באפליקצית נייטיב איטי פי 15.
כנראה שהמשתמשים שגולשים באתר שלכם לא יידעו לומר "פה משתמשים בטכנולוגיית PWA" - אבל הם בכל זאת ירגישו שינוי. האתר ייטען מהר יותר, הממשק יהיה ברור יותר לשימוש, יהיו פחות תקלות וכישלונות טעינה והם יוכלו לעשות פעולות נוספות שפעם לא עבדו דרך הדפדפן.
שימוש חלק יותר > לקוחות שמחים > פחות נטישות > שימוש מוגבר > אהדה למותג > החיים שלכם יפים 😀
כשזה עובד, זה עובד…
בואו נסתכל על כמה דוגמאות למותגים שעברו שינוי דרסטי בעקבות המעבר ל-PWA: פתחו את האתר של סטארבקס ונסו להזמין קפה דרכו. אהבתם את חווית השימוש הנקייה, המינימליסטית והיפה? אלו היתרונות של פיתוח PWA. רוצים לשחק משהו? המשחק 2048 שכבש את העולם לפני כמה שנים - וממשיך להנעים לנו את שעות הפנאי - מציע ממשק ווב מרשים: ניתן לשחק במסך מלא ממש כמו באפליקציה וגם להמשיך לשחק במצב לא מקוון דרך הדפדפן. גם הממשק של טוויטר עשה היסטוריה עם הכניסה לטכנולוגית PWA. המשתמשים הגדילו את צריכת דפי המידע שלהם ב-65% בגלישה על ווב, האפליקציה דורשת 70% פחות מידע, ו-75% יותר ציוצים מתפרסמים דרך הווב.
האם יש למימוש PWA חסרונות?
כן, אבל כל עוד תקפידו להכיר אותם מראש ולקחת אותם בחשבון, הם כנראה לא יכבידו משמעותית על ההחלטה הסופית. להלן החסרונות העיקריים של פיתוח אתר ב-PWA:
- זמן טעינת האתר לא אופטימלי. הזמן הממוצע עומד על 2.75 שניות, ולא משתווה ליכולות הטעינה של AMP. עם זאת, ל-AMP חסרונות משלו (עיצוב, התאמת Mobile ו-Web) וכל עוד זמן הטעינה לא עולה על שלוש שניות מדובר בזמן סביר למדי, שאנחנו צופים שיילך ויצטמצם.
- דפדפנים שונים, כגון ספארי ומייקרוסופט אדג', לא ערוכים לתמיכה ב-Service Workers בגרסת המובייל. אנחנו צופים גם כאן שינוי בשנים הקרובות.
דוגמאות לאתרים שפיתחנו תוך מימוש מאפייני PWA:
פיתחנו לחברת נטפים אפליקציית Web שמשמשת חקלאים בשטח. גם כשאין חיבור אינטרנט, באמצע שדה או פרדס, החקלאי יכול לבצע פעולות באפליקצייה והן יסתנכרנו עם מסד הנתונים בהמשך.
באותה שיטה, פיתחנו לחברת Hertz אפליקציה שמאפשרת לנהגים ולנותני שירות לפתוח קריאות, לעדכן נתוני רכב ולהעניק שירות גם באופליין וגם באונליין בשימוש בממשק רספונסיבי ונקי.
חושבים שפיתוח אתר בטכנולוגית Progressive web application זה בדיוק מה שאתם צריכים?
קודם כל, בואו נדבר על זה. לפני שקופצים למים חשוב לבדוק שמדובר בסט תכונות שאכן יתאים לצרכיכם ולצרכי המשתמשים שלכם. למרות שאתר PWA בהחלט שימושי מאוד, ייתכן ואתם לא זקוקים לו, אלא דווקא לאתר Web פשוט או לאפליקציה ייעודית. ניתן לממש חלק ממאפייני PWA באתר שלכם או להתאים פתרון משולב שיעזור לאתר שלכם להגיע למקומות הראשונים בגוגל ויעניק למשתמשים חווית גלישה אופטימלית.
אנחנו מומחים בסקירת אזורי הפעולה של חברות ועסקים ובאפיון פתרון דיגיטלי שיתאים לכם כמו כפפה ליד. עשינו את זה עם עשרות חברות מובילות בשוק הישראלי, ואנחנו תמיד נרגשים להתחיל לעבוד על פרויקט חדש וטרי שישנה את העולם שלנו לטובה, צעד אחד בכל פעם. נשמח לעזור!
דברו איתנו 😀